پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 ارديبهشت 1400 - 09:36
گزارش

موج گسترده خشم جهانی علیه جنایات جدید رژیم صهیونیستی

با ادامه وحشی‌گری‌ها و حملات ظالمانه رژیم صهیونیستی به مسلمانان در مسجد الاقصی و حملات متجاوزانه این رژیم به کرانه باختری و نوار غزه، علاوه بر کشورهای عربی و گروههای داخلی فلسطینی، کشورهای مختلف و نهادها بین‌المللی جنابات این رژیم را محکوم کرده‌اند
کد خبر : 9065

پایگاه رهنما:

صحن‌های مسجد‌الاقصی، از صبح دیروز (دوشنبه - ۱۰ می) بار دیگر شاهد یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی تبدیل شده است. کانون اصلی تمرکز دور جدید حملات صهیونیست‌ها منطقه باب العمود و محله شیخ جراح بوده و گزارش‌های حاکی از آن هستند، صدها فلسطینی در جریان حملات ددمنشانه زخمی شده‌اند.

در نتیجه تداوم جنابات ددمنشانه صهیونیست‌ها در قدس شریف، گروههای مقاومت فلسطین دیروز برای پایان دادن به تجاوزاتش در قدس و مسجدالاقصی، ضرب الاجلی دو ساعته را برای ضهیونیست‌ها تعیین کردند که در صورت عد پایان حملات آن‌ها پاسخ سنگین نشان خواهند داد. در نتیجه امر ینابر اعتراف پایگاه خبری عبری زبان "مفزاک درومی"۳۴۶ موشک و راکت از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده که سامانه گنبد آهنین تنها ۹۰ موشک را رهگیری کرده است. در ارتباط با تلاف صهیونیست‌ها نیز شبکه رادیویی «گالاتز» موسوم به رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد تا کنون ۳۱ اسرائیلی در شهرک عسقلان مجروح شده و به مرکز درمانی «بَرزیلای» منتقل شده‌اند.

در مقابل حملات نیروهای مقاومت، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، شهرک جبالیا واقع در شمال نوار غزه و شرق و غرب خان یونس در جنوب نوار غزه هدف بمباران خود قرار داده‌اند. حتی «هیدای زیلبرمن» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، امروز (سه شنبه) در مصاحبه‌ای گفت که ارتش انجام عملیات زمینی در غزه را بعید نمی‌داند. گزارش‌ها حاکی  از آن هستند که در نتیجه حملات حملات و تجاوزهای رژیم صهیونیستی به کرانه باختری و نوار غزه از دیروز تا امروز 25 فلسطینی را به شهادت رسانده و 782 نفر دیگر را زخمی کرده است. با این اوصاف، ددمنشی‌ها و حملات رژیم صهیونیستی با محکومیت‌های بزرگی در سطح داخلی فلسطین، چهان عرب و دیگر جوامع همراه شده است.

 

تاکید فلسطینی‌ها بر مقاومت در برابر یهودی‌سازی شهر قدس

حملات جنایتکارانه و طرح صهیونیست‌ها برای یهودی‌سازی قدس، به طور ویژه از سوی جریان‌های سیاسی و گروههای فلسطینی با واکنش شدیداللحن مواجه شده و اکنون آن‌ها بر مقاومت همه‌جانبه در برابر این روند تاکید و نسبت به انتقام گرفتن به تل‌آویو هشدار داده‌اند. در مهم‌ترین واکنش اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه درباره تداوم تجاوزات، به رژیم صهیونیستی هشدار داده و با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده‌اند: «دوران یکه‌تازی رژیم صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی به پایان رسیده است». در این بیانیه به ملت فلسطین و بویژه ساکنان قدس اطمینان داده شد که مقاومت، آنان را تنها نخواهد گذاشت؛ بلکه «سپر و شمشیر» آنان خواهد بود. گروههای مقاومت غزه همچنین خبر دادند که در نبرد «سیف القدس» (شمشیر قدس) به رژیم صهیونیستی حملاتی انجام دادند که اطراف تل‌آویو و مواضع صهیونیستی در شهرهای فلسطین اشغالی را موشک‌باران کردند.

همچنین، امروز –سه‌شنبه- وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین موضع دولت فعلی آمریکا در قبال تجاوزهای اخیر اسرائیل به قدس، مقدسات، مسجد الاقصی و شهروندان قدس را محکوم و آن را به عدم اراده برای خروج از چارچوب ترسیم شده توسط دولت پیشین آمریکا متهم کرد که همچنان از این رژیم حمایت کرده و جنایت‌های آن را علیه مردم فلسطین نادیده می‌گیرد. همزمان با این بیانیه، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، رژیم صهیونیستی را مسوول تشدید اوضاع در غزه و قدس اشغالی دانست و اعلام کرد تمامی جشن‌ها به مناسبت عید فطر به خاطر عزاداری برای شهدای حمله رژیم به نوار غزه لغو می‌شود.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس نیز امروز –سه‌شنبه- در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقاومت فلسطین مسؤولیت حفاظت از ملت، پاسخ دندان شکن به نقض‌ها و جنایات اشغالگر در حق مردم قدس و نمازگزاران در مسجدالاقصی، حمله این رژیم به غیرنظامیان و کودکان و پایگاه‌های مقاومت در نوار غزه را برعهده گرفته است. وی افزود، حمله عامدانه رژیم صهیونیستی به خانه‌های امن و کشتن کودکان و زنان نشان دهنده وحشی‌گری و میزان جنایت‌های این رژیم است.

پیش از این، «نبیل ابوردینه» سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز –دوشنبه- یورش وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالأقصی و ضرب و جرح نمازگزاران فلسطینی را چالشی جدید برای جامعه جهانی و دولت آمریکا خواند. طبق گزارش خبرگزاری فلسطین (وفا)، ابوردنیه همچنین تأکید کرد که رهبران و ملت فلسطین هرگز اجازه اجرای طرح‌های اسرائیلی را نخواهند داد. از سوی دیگر وزارت خارجه فلسطین ضمن درخواست از شورای امنیت برای حمایت بین‌المللی از ملت فلسطین، تأکید کرد که این حمایت یک امتیاز یا لطف نیست بلکه یک تکلیف و حق مشروع برای ملت تحت اشغال است که با اشکال مختلف جنایت مواجه است.

 

محکومیت جنایت صیهونیست‌ها از سوی جهان عرب

علاوه بر گروههای داخلی فلسطینی، کشورهای عربی نیز در سطحی گسترده جنابات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. در یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها، وزارت خارجه عربستان سعودی امروز –سه‌شنبه- در بیانیه‌ای حملات اخیر رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها و هتک حرمت مسجد الاقصی را توسط نظامیان اسرائیلی محکوم کرد. عربستان سعودی همچنین از جامعه جهانی و سازمان های بین‌المللی خواسته است تا اشغالگران اسرائیلی را مسئول حملات و تشدید حوادث در بیت المقدس بدانند و این رژیم باید حملات و جنایت‌های خود علیه فلسطینی‌ها و مکان‌های مقدس را که ناقض همه قوانین بین‌المللی است، متوقف کند.

همچنین، «ابو یاسر» معاون جهادی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با اعلام آمادگی برای دفاع از مسجد الاقصی، بیان کرد: ما آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم و آماده جانفشانی برای مقدسات از جمله قدس شریف و مسجد الاقصی هستیم. ابویاسر گفت: ما منتظر اشاره هستیم. ما سربازان مقدسات هستیم. ما مشتاق رویارویی با دشمنان خدا و انسانیت و مشتی جنایتکار اسرائیلی هستیم.

در واکنشی دیگر، «أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن که روز دوشنبه (دیروز) در واشنگتن با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود دیدار  داشت، در جمع خرنگاران تاکید کرده بود که «قدس خط قرمز است و تلاش‌های کنونی اردن نیز بر توقف تنش‌ها در شهر قدس اشغالی متمرکز است. حفظ صلح و ثبات در شهر قدس اساس ثبات در منطقه است و برای این منظور بایستی تمامی اقدامات غیرقانونی و تحریک‌آمیز اسرائیل علیه فلسطینیان در شیخ جراح و تجاوزات آن در حرم شریف متوقف شود.»

در سطحی دیگر، «احمد الطیب» شیخ الأزهر مصر سکوت جهانیان در برابر تروریسم وحشیانه صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان ساکن قدس و مسجدالأقصی را شرم‌آور خواند. به نوشته وبگاه «النشره»، شیخ الأزهر به ملت مظلوم فلسطین درود فرستاد و تأکید کرد: «هر قدر زمان بگذرد، فلسطین همچنان در برابر طاغوتیان خواهد ایستاد و تسلیم نخواهد شد و ملت فلسطین همچنان از سرزمین، ناموس و مقدسات و مسجدالأقصی به عنوان قبله نخست مسلمانان و سومین حرم شریف دفاع خواهد کرد.»

علاوه بر این موج گسترده از محکومیت‌ها در جهان عرب، «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز در توئیتی کنایه‌آمیز مواضع آمریکا رد حمایت از رژیم صهیونیستی را به باد انتقاد گرفت و نوشت: «پنتاگون حمایت و دفاع خود از اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها را اعلام کرد و نتیجه آن پشتیبانی‌اش از کشتار فلسطینی‌ها و یمنی‌هاست و با این وجود ادعای ارائه طرح صلح دارد.»

با وجود تمامی محکومیت‌های صورت گرفته در جهان عرب همچنان در میان کشورهای سازشکار عربی شاهد تداوم خیانت به مسلمانان و آرمان فلسطینی نیز هستیم که نماد بارز آن را می‌توان در واکنش روزنامه‌های اماراتی و سعودی مشاهده کرد. روزنامه‌های اماراتی و سعودی از حمله شدید نیروهای اشغالگر اسرائیلی به مسجدالاقصی وبه طور کلی به محله شیخ جراح در قدس چشم‌پوشی کردند. در واقع، روزنامه‌های این دو کشور، حتی در یک صفحه به یک داستان یا بیانیه همبستگی رسمی یا مردمی با ملت فلسطین اشاره نکردند. این روزنامه‌ها که حوادث اخیر مسجدالاقصی را نادیده گرفتند همان روزنامه‌هایی هستند که چند هفته پیش مناسبت‌های اسرائیل را جشن گرفتند.

 

در خواست جامعه جهانی برای خویشتنداری اسرائیل و بازگشت آرامش به قدس

با ادامه وحشی‌گری‌ها و حملات ظالمانه رژیم صهیونیستی به مسلمانان در مسجد الاقصی و حملات متجاوزانه این رژیم به کرانه باختری و نوار غزه، علاوه بر کشورهای عربی و گروههای داخلی فلسطینی، کشورهای مختلف و نهادها بین‌المللی جنابات این رژیم را محکوم کرده‌اند. در مهم‌ترین واکنش، استفان دوژاریک» سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت که وی بر ضرورت پایبندی تل‌آویو به بالاترین حد خویشتن‌داری و احترام به حق آزادی فلسطینیان برای برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز تأکید دارد. دوژاریک با اشاره به نگرانی عمیق دبیرکل سازمان ملل از استمرار خشونت در قدس اشغالی و احتمال کوچاندن خانواده‌های فلسطینی از دیارشان توضیح داد: «گوترش اسرائیل را به توقف تخریب و طرد [فلسطینیان] فراخواند».

همچنین، جوزپ بورل طی اظهاراتی امروز –سه‌شنبه- با اشاره به درگیری‌های چند روز اخیر میان فلسطینی‌ها و نظامیان رژیم صهیونیستی در قدس و کرانه باختری، گفت: وضعیت قدس به دنبال این درگیری‌ها "نگران کننده" شده است و ما خواستار احترام به اماکن مقدس هستیم. ما بسیار نسبت به درگیری‌ها در قدس نگران هستیم و همه طرف‌ها باید به اماکن مقدس احترام بگذارند و باید هرکار لازمی را برای پایان دادن به این تنش انجام داد. بورل همچنین اقدام صهیونیست‌ها برای تخلیه منطقه الشیخ جراح در قدس اشغالی را اقدامی غیر قانونی خواند.

ایلهان عمر، عضو مسلمان کنگره آمریکا نیز امروز –شه‌شنبه- در صفحه کاربری خود در توییتر خاطرنشان کرد، حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه «عملیاتی تروریستی» محسوب می‌شود که در نتیجه آن غیرنظامیان شهید شدند. وی در ادامه افزود، فلسطینیان مستحق حمایت و حفاظت هستند. ایلهان عمر همچنین ضمن محکوم کردن حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، خواستار حمایت و حفاظت از فلسطینیان شد.

علاوه بر واکنش‌های امروز، در سطح جامعه جهانی دیروز –دوشنبه- نیز شاهد محکومیت جنایات رژیم ضهیونیستی در شهر قدس بودیم. برای نمونه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگوی تلفنی با «مئیر بن شبات» همتای اسرائیلی خود «نگرانی جدی واشنگتن را از برخوردهای خشونت آمیز به ویژه خشونتها در حرم شریف در بیت المقدس و اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌های خود در محله شیخ جراح در روزهای ماه رمضان ابراز کرده بود».

همچنین، «هووآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز (دوشنبه) از رژیم صهیونیستی خواسته بود که در بحبوحه تنش‌ها و بحران در قدس شرقی، خویشتن‌داری نشان دهد و آرامش را به مسجدالاقصی بازگرداند. «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز دیروز (دوشنبه) ضمن محکوم کردن تداوم تجاوزات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان بر حمایت از مردم فلسطین تأکید کرد.

 

همبستگی مسلمانان با فلسطین از سوریه تا ترکیه

به علاوه بر محکوم کردن حملات ددمنشانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی در قدس، نوار غزه و کرانه باختری از سوی کشورهای مختلف، شهروندان مسلمان در کشورهای مختلف برای اعلام همبستگی خود با فلسطینی‌ها، تظاهرات مختلفی را برگزار کردند. در این راستا تظاهرات گسترده‌ای در بحرین شب گذشته در یاری قدس و مسجد الاقصی و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین در غزه برگزار شد. در سوریه هم مراسمی در حمایت از مسجد الافصی و شهر قدس برگزار شد که در آن جمع کثیری از سوری‌ها از جمله نمایندگان عشایر و صدها آواره فلسطینی در شمال سوریه حضور داشتند.

همچنین، هزاران تن از مردم ترکیه و عرب‌های ساکن کشور ترکیه شب گذشته در برابر کنسولگری رژیم صهیونیستی در استانبول، اقدامات اشغالگران در قدس و مسجد الاقصی و علیه غزه را محکوم کردند. تظاهرات کنندگان پرچم های ترکیه و فلسطین را در دست داشتند و شعارهایی علیه اشغالگران اسرائیلی و اقدامات آنها علیه فلسطینی‌ها سر دادند. همچنین در شهرهای دیگر ترکیه هم تجمعات ضد صهیونیستی برگزار شد. در آنکارا پایتخت ترکیه هم هزاران نفر با تجمع در برابر سفارت رژیم صهیونیستی در پایتخت ترکیه وحشی گری اشغالگران علیه فلسطینی‌ها در قدس و غزه را محکوم کردند.

در اردوگاه «برج الشمالی» در «صو»ر لبنان نیز شب گذشته راهپیمایی ضد صهیونیستی و در حمایت از ساکنان قدس اشغالی با حضور گسترده ساکنان این اردوگاه برگزار شد. همچنین، هزاران فلسطینی در شهرها و مناطق مختلف در اراضی سال 1948 شب گذشته تظاهرات گسترده در حمایت از ساکنان قدس و علیه اشغالگران برگزار کردند. این تظاهرات با حمله نظامیان صهیونیست به تظاهرات کنندگان در مناطق مختلف به درگیری منجر شد. این تظاهرات در مناطق؛ «باقة الغربیة»، «لرملة»، «کفر مندا»، «کفر کنا»، «الفریدیس»، «شفا عمرو»، «نحف»، «جدیدة المکر»، «دیر حنا»، «سخنین»، «اللد»، «طمرة»، «مجد الکروم»، «عرابة»، «عین ماهل» و«النقب» .برگزار شد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات